Wednesday, November 10, 2010

Belanje Belanje Belanje Huh!!!

Ko la belanje aku hari ni, ko la belanje kite org hari ni, ape ko nak belanje kiteorg hari ni?ape kata ko belanje kiteorg hari ni, ko kan abg..
alhamdullilah murah rezeki ko..bile tanya dah makan ke belum? kenapa ada org nak belanje ke?
huh!!! naik muak dengar ayat seumpana di atas semua nih!!!
bile cakap alaa ko la belanje plak hari ni, haritu aku dah belanje dah...
ooo selamber sesedap hati jek jawab "ooo berkira eah tak baik tak baik" amacam SAKIT HATI x?? terkilan aku seketika...
ooo time korang cakap, aku tak sampai hati nak kate macam tu, berfikir bepuluh2 kali ni apa yang nak di katakan tapi tak sesampai hati nak berkata sedemikian...
yelakan hati kawan2 mesti nak kene jaga punya tapi korang sendiri tak jaga pun hati kawan2 yg lain? bile aku berkata macam di bawah ni semua terdiam, tergamam, muka pun dah pelik?? macam muka terasa, tersentap, muka baru nak rasa bersalah...

hey korang! ape kes nak belanje belanje nih? korang dah bekerja ke? ko keje ape? ko keje ape? ko keje ape?
sekarang semua masing2 belajar lagi so sendiri sendri lah bayar..tak fikir ke ape kes nak kene belanje2 nih kalau kua ramai2? ape kes nak kene belanjer? dapat income tiap2 bulan seperti gaji ijazah ke? nanti memanglah lepas dah habis belaja dah keje boleh la nak belanje2 tu pun sekali sekala tak kesah la kan..ni time belajar nak suh belanje belanje..tapi ko takdek plak nak belanje kiteorg yang dah selalu belanje ko...

aku nak mintak or suruh org belanje pun fikir berpuluh-puluh kali aw walaupun kawan aku tu dah bekerja n sebaya umur aku..
sendiri mau igt la beb kalau dah keje tu kekadang kua sekali sekala ngan memember minum ke makan ke belanje je la ape salahnya..adat la tu bape sen sangat la makan minum tu..aku bukan kate nak berkira macam ko kate kat aku tapi aku ni bukan jenis berkira tetapi masing2 masih belajar so wat macam seorang pelajar yang mendapat loan ptptn untuk menampung pembelanjaan pelajaran korang..
macam aku siap kata aku tak dapat loan, korang lain la dpt loan : tu maksud aku paham2 sendiri lah takkan tak paham2 lagi..yang dapat loan beribu2 buat derk jek..takdek pun nak belanje2 bukan aku suruh korang belanje..tapi takdek plak nak ringan2 kan tulang or nak belanje2 sesekali..

arghhhhhh!!! sudah laa aku malas dah cakap pasal ni..bosan! fedup siot! blah laaa!!!
dah keluar dengan kenderaan kawan, memudahkan kawan2 jugak, duit parking tak penah pun nak bayar tak penah pun nak hulur-hulur apetah lagi duit minyak BRADER!!!
masing2 buat derk jee..tapi aku tak kesah semua tu..aku tak fikir pun nak mintak duit tu sume dgn korang2 ni..sbb korang2 ni kawan2 aku..yang salu kuar dgn aku, yang salu lepak dgn aku, pegi mana2 pun dengan korang, bagaikan adik beradik dah..tapi aku tak pernah sesekali pun mintak dengan korang duit PARKING, TOL & MINYAK ngan KORANG!!!
aku tak sampai hati siott, aku tak kesah, aku tak pandai sangat nak mintak2 duit ngan org ni..
bila aku mintak jek mesti korg fikir aku berkira, keadaan dalam kereta terus jadi sunyi dan sepi, rasa agak janggal sekali..padahal ape kes aku nak kene tampung semua tu? keluar beramai-ramai nak seronok...share share lah, kate sharing is caring..

sepatutnya pandai2lah amk hati kawan2 kau ni, dah bawak, ajak je mana2 ON je tapi korang tak berfikir pun macam tu kan, tak berfikiran terbuka, tak meluas fikiran korang..kenapa ek? sebab selalu dapat kesenagan or menumpang kesenangan org dan tak berterima kasih??

MAAFlah kawan2 sekiranya aku meluahkan perasaan aku ni membuat korang2 terasa hati tapi inilah luahan hati aku selama ni kawan2..aku tak tujukan kepada sesape or sape2 or yang selalu dengan aku, yang selalu keluar2 dgn aku..tapi sekali 1 incident yang telah menggerak hati aku, tegerak hati aku, mencuit hati aku untuk meluahkan perasan ni, mengarang ape yang aku rasa selama ni..
terus terang aku cakap aku ni jenis yang :
1. tak reti nak mintak duit dengan orang
2. tak berkira dengan korang kalu nak keluar untuk tol, parking, minyak sume..tapi kalau dah selalu korang buat derk, buat dono jee..botak gak bukan botak gak mmg botaklah kepala hakuh..
3. tak sampai hati nak berkata, berfikir byk2 kali..kang aku mintak korang kate aku bekira, keluar dgn dia ni, dia ni bekira duit tol, minyak n parking..tapi korang mungkin tak faham..sbb korang tak mengALAMInya..tapi aku tak mintak sbb aku taknak burukkan lagi keadaan yang memang dah buruk, buruk bagi aku lah yang mengALAMInya...

MINTAK MAAF KAWAN2KU yang KU SAYANGI :)~ mesti korang taknak naik kete dah dengan aku kan, mesti korang fikir aku ni bekirakan, mesti korang kate aku ni BEKIRAHLAH kan tapi itu adat lah kawan2..aku ni kira baik la tak memberontak depan2 korang sume...
aku fikir semua tu sebelum aku berkata or bebuat sesuatu..ape2 pun korang kawan aku, susah senang nak mintak tolong nanti korang jugak yang ade tuk bantu aku...

Dengan harapan korang fahamlah, berfikiran terbukalah, berubahlah dengan kawan2 yang lain kelak...


No comments:

Post a Comment